indicke-konopi

Sunday, February 25, 2007

"Máš fialový sako?" ptám se Sliny. "Ty si vožralej?"

Hudební a reklamní agentura Riff Raff má sto padesát prodejních míst po celé republice. Vyrábí trička, produkuje koncerty zahraničních rockových skupin, vyrábí rockovou bižuterii a vydává pohlednice. Její majitelé platí daně, vyplňují faktury, zakládají do pořadačů dodací listy. Nekráva, Slina, Héva a další jsou to, čemu se říká střední třída, střední podnikatelé. Ani jeden z nich nevlastní fialové sako, bílé ponožky, mokasíny s bambulkama a další nezbytné atributy. Není to samozřejmě pro podnikání nezbytné - ale jistá mentálně zaostalejší část naší podnikatelské veřejnosti považuje za důležitější "vypadat, jak se patří, aby podnikatel vypadal" než podnikat. Lidé kolem Drop In hru na symboly, hru na "patří se" a "sluší se" nepřijali.

Na začátku, když se otevírala nadace Drop In, oslovil jeden z jejích zakladatelů, MUDr. Jiří Presl, Marka Gregora - tehdy agentura Sugar Factory. Nadace Drop In potřebovala peníze a publicitu. Za krátkou dobu začala spousta lidí dávat dohromady koncert. Z těch, kteří měli na vzniku a koncertu významnější podíl, jmenujme alespoň (bez ohledu na pořadí) Jana Hořejšího, Jakuba Mejdřického, Petra Pištěka, Jiřího Růžka, Luboše Schmidtmajera, Viktora Součka, Jardu Stanka, Honzu Šedivého a další. Výtěžek byl minimální, ale o nadaci Drop In se dozvěděla veřejnost.

V roce devadesát dva - a pak pro všechny další ročníky koncertu - vytvořil plakáty, trička, pozvánky a backstage pasy František Štorm. Hudebníci hrají na koncertu za symbolické diety a jídlo. Všichni zúčastnění dostávají po skončení koncertu finanční vyúčtování, takže hospodaření koncertu a osud peněz je absolutně průhledný. Prvního ročníku koncertu (1992) se zúčastnilo třicet šest kapel.

Proč pořádáte akci, ze které není žádný zisk, dá spoustu práce a podíl na níž může být vstupenkou do drogového disentu?

Viktor Souček, Riff Raff: Je to největší mejdan v celý republice za celej rok. Navíc jedinej koncert v Praze, který má tradici.

Jan Hořejší, Sugar Records: Začátek je jasnej - znám Presla sto let, myslím si, že je to dobrej člověk a že se spojilo příjemný s užitečným. Na podzim chystáme koncert, kterej by měl bejt na evropský úrovni. Když se oslavuje sázení, musí se oslavit i sklizeň.